Stakingen en hoge brandstofprijzen drukken winst Air France-KLM

Het beter dan verwachte resultaat dankt Air France-KLM aan kostenbesparingen en de groei van het aantal passagiers. Het bedrijf profiteerde vooral van passagiersgroei in het zogeheten premiumsegment.

Het totale aantal passagiers dat de afgelopen maanden aan boord stapte van een vliegtuig van de luchtvaartcombinatie steeg met 0,8 procent tot 26 miljoen.

De omzet stabiliseerde op 6,6 miljard euro. Onder de streep hield Air France-KLM 109 miljoen euro over.

Werkonderbrekingen

De werkonderbrekingen bij Air France hadden in het tweede kwartaal een negatief effect van 260 miljoen euro op de operationele winst van het moederbedrijf.

De operationele winst kwam uiteindelijk uit op 345 miljoen euro. Van tevoren werd door kenners rekening gehouden met een winst van circa 252 miljoen euro.

De prestaties in het tweede kwartaal bleven wat achter bij die van de eerste jaarhelft, zegt ook KLM-CEO Pieter Elbers. Hij wees onder meer op de oplopende kosten voor brandstof.

KLM

Bij de Nederlandse tak ging het opnieuw beter dan bij het Franse onderdeel. KLM zag de omzet in de eerste helft van 2018 met 4,9 procent stijgen naar 5,2 miljard euro.

De brutowinst kwam uit op 916 miljoen euro en het operationeel resultaat steeg naar 388 miljoen euro. De operationele marge daalde licht naar 7,5 procent. 

De Franse tak zag de resultaten juist dalen. De omzet viel 1,4 procent lager uit op 7,5 miljard euro en de brutowinst daalde naar 744 miljoen euro.

Air France leed een operationeel verlies van 164 miljoen euro. Dit leidt ook tot een negatieve marge van 2,2 procent. 

Vakbondsonderhandelingen

De onderhandelingen met vakbonden over nieuwe cao’s vorderen volgens Elbers gestaag. Voor het grondpersoneel is met FNV Luchtvaart ondertussen een principeakkoord gesloten. Nieuwe gesprekken tussen KLM en pilotenvakbond VNV lopen nog.

KLM en VNV-vertegenwoordigers werden het eerder al wel eens. Behalve over meer loon, zijn onder meer afspraken gemaakt over het verlagen van de werkdruk.

KLM vroeg om tijd voor het opleiden van nieuwe piloten. Daardoor zou de werkdruk pas vanaf volgend jaar duidelijk verlaagd kunnen worden. Met die toezeggingen ging VNV akkoord, maar de leden van de vakbond floten de onderhandelaars uiteindelijk terug. De werkdruk moet volgens de leden per direct omlaag.

Creativiteit

Elbers zei niet per direct nieuwe piloten uit een hoge hoed te kunnen toveren. Volgens hem vereisen de onderhandelingen met VNV creativiteit van beide kanten. De pilotenbond erkent dat de onderhandelingen moeizaam verlopen.

Elbers, die nu vier jaar aan het roer staat van KLM, wil niet reageren op geruchten over een eventuele overstap van hem naar Air France-KLM. ”We liggen met KLM op koers. Ik wil me niet laten afleiden door geruchten”, zei hij.

Geef een reactie